Směja a Rybář

Kapelník skupiny Synkopy 61 Petr Směja beat-festivaly po letech vzpomíná:
Z pozvání na 1. Čs. beat festival, který se uskutečnil 20. -22. prosince 1967, měla celá naše kapela Synkopy 61 velkou radost, neboť v Praze jsme předtím nikdy nehráli a ještě k tomu v Lucerně!
Velmi rád také vzpomínám na kamarádství s Dežem Ursínym, Fedorem Frešem a Vladem Malým (skupinou Soulmen), které začalo vzájemnou noční gratulací k postupu do finále a pokračovalo společnými koncerty v Brně a na Slovensku v roce 1968 a vyvrcholilo Silvestrovským přípitkem u mě na chatě u brněnské přehrady. Je mi moc líto, že si s námi Dežo letos v Lucerně už nezahraje.
Osobně se mi z 28 zúčastněných skupin nejvíce líbili Soulmeni a Rebels, kteří hráli v podobném west-coast stylu jako my. Nakonec jsme všichni tři dostali krásné poháry Music f-clubu.
Na 2. Čs. beat-festivalu v prosinci 1968 byli určitě bombou hostující The Nice s Keith Emersonem. Pamatuji se, jak mlsně obcházel své Hammondky a zabodával do nich nože tak, aby klávesy hrály samy! Synkopy 61 se stejně jako loni prezentovaly z poloviny vlastní tvorbou a píseň „Casanova“ s polyfonním vokálem z autorské dílny O. Veselý – F. Jemelka obdržela od poroty 2. cenu.

Bubeník Jiří Rybář, který byl u zrodu nápadu uskutečnit letošní má podobné vzpomínky.
Na 1. československý beatový festival v roce 1967 do Prahy jsme již přijeli jako vyzrálá kapela, která měla v Brně i okolí velmi silnou fanouškovskou základnu a hlavně v roce 1966 skupina Synkopy 61 vyhrála mezinárodní studentský festival beatových skupin v polské Gliwici a za odměnu následně účinkovala na všech významných koncertních pódiích po polských městech, ale také v polském rozhlase a televizi. Za všechna vystoupení bych uvedl koncert na fotbalovém stadionu Lechii v polském Gdaňsku, kde jsme si zahráli s nejlepšími polskými kapelami a také s tehdy populární finskou kapelou Beat Stones pro 30.000 lidí. Následně se nám dostalo i té pocty si zahrát v tehdy slavném varšavském klubu Stodola.
Zásluhou našich vícehlasných vokálů jsme procházeli bez zaváhání vyřazovacími koly až do absolutního finále tří skupin (Synkopy 61, Rebels s J. Kornem a D. Ursiniho The Soulmen), kde jsme získali prestižní ocenění, jako „Nejlepší moravská beatová skupina“. Přestože jsme v následujícím roce 1968 ještě vyhráli „Brněnskou beatovou ligu“ (soutěž beatových brněnských i mimo brněnských skupin) a na „2. čs. Jazz univerziádě“ v Českých Budějovicích Cenu publika a Cenu za skupinový zpěv nebo na „II. Československém beatovém festivalu“ v Praze 2. místo za píseň Cassanova, byl rok 1967 a „1. Československý beatový festival“ v Praze, vyvrcholením činnosti naší skupiny Synkopy 61 i její tehdejší tvorby.

Foto Anton Ondrák