Kahovec a Sodoma

Karel Kahovec a Viktor Sodoma vystoupili 17. prosince na Československé beat-festivalu v Lucerně se skupinou George and Beatovens. Asi to víte, ale jen pro připomenutí: když osmnáctiletý Petr Novák zakládal skupinu, pojmenoval ji Beatles. To ovšem nemohlo projít a tak podle svého bubeníka Jiřího Jiráska ji nazval George and Beatovens. A pod tímto názvem skupina působí dodnes. Skupina měla - jako všechny beatové skupiny u nás - poměrně složitou historii, včetně odchodu Petra Nováka do Flamenga, dočasného zániku (dvakrát), opětovného obnovení, Jen pro ilustraci, ze známých muzikantů skupinou postupně prošli: Juračka, Mišík, Obermayer, Andršt a řada dalších. V roce 1993 se stal členem skupiny Karel Kahovec, který se skupinou zpíval po boku Petra Nováka plné čtyři roky, až do Novákovy smrti.

Na historických Československých beat-festivalech ovšem Karel Kahovec s G+B logicky neúčinkoval, ale byl na všech třech jeho ročnících v roce 1967, 1968 a 1971 se skupinou Flamengo.

A tak se ptám: Který z těch tří ročníků se ti líbil nejvíc?
Asi 1967 byl takový spontánní. Doba se uvolňovala, mohli jsme si dělat, co jsme chtěli. Točila tam i televize, bylo to fajn.
Prošel jsi řadou kapel, na kterou vzpomínáš nejraději. Která byla pro tebe nejzajímavější?
Všechny.
Ale kdybys měl udělat nějaký žebříček.
To se nedá, podívej se: s Hell´s Devils jsme hráli rokenrol, bourali jsme sály, jediný sál při našem koncertu nepřežil, vždycky to bylo rozsekané. Pak Matadors, to bylo něco jiného, pak Flamengo a zase něco jiného. Potom jsem šel do Countrybeatu - deset let: Amerika, Anglie a opět zase něco jiného. Takže nemůžu říct, ve které kapele to bylo nejlepší. Jedině můžu říct, kde jsem byl nejdéle a to jsou George and Beatovens - dvaadvacet let. A když jsem byl v Countrybeatu, tak jsem si říkal: deset let už jsem s Jirkou Brabcem a to je velká výdrž a teď jsem dvaadvacet, no.

Viktor Sodoma byl na Československém beat-festivalu až v roce 1968, rok předtím chyběl.
To je pravda: v roce 1967 jsem nebyl, jezdili jsme s Matadors po Švýcarsku a pak jsme měli u nás takovou šňůru se švýcarskou kapelou Les Sauterelles. Dělali jsme jim předkapelu. (Moje poznámka: dočetl jsem se, že v témže roce dělali Les Sauterelles předkapelu Rolling Stones. Kromě toho tady byli i v roce 1966, takže turné s Matadors už bylo jejich druhé turné u nás). Jezdili jsme s nimi po velkých stadionech. Měli jsme desetitisícové návštěvy. Oni hráli skladby Beatles a to byla v té době senzace.
Na Československém beat-festivalu jsem byl tedy až o rok později s Apollobeatem.
Z Matadors mě vyhodili, protože odjeli do Mnichova doprovázet Hair a tak jsem jako zpěvák nebyl potřeba. Místo mne tam nastoupil Miloš "Reddy Kirken" Vokurka.
Tady do toho vstoupil Karel Kahovec s poznámkou: Oni toho Miloše poněmčili, protože Vokurka je německy Gurke, Gurken.
Sodoma doplňuje: a podle toho vznikla slavná skupina z Pardubic.
(moje poznámka - Ready Kirken - ve wikipedii se dočtete, že název skupiny je skutečně odvozen od pseudonymu zpěváka skupiny Hells Devils, resp. Komety „Reddy Kirkena“ – Miloše Vokurky).
Ale vraťme se k bigbítu. Viktor Sodoma pokračuje:
Já jsem se učil na keramické škole v Bechyni a tam jsme všichni milovali bigbít. Byl jsem spolužákem Karla Kryla a Mikiho Ryvoly. Navštívil jsem v té době koncert Hell´s Devils a můžu dosvědčit, že se sál rozbil, mlátilo se židlemi, přijeli policajti a zbili nás všechny. Ale abychom nezamluvili ten beat-festival. Byl jsem jenom v roce 1968.
Dodnes si pamatuji Hush.
Ano, Hush Tuhle píseň jsem zpíval už s Matadors. V Lucerně jsem ji ale zpíval s Apollobeatem a aby to bylo zajímavější, měl jsem okolo krku límec z matčina kožichu. Písnička se ale líbila a dopadlo to tak, že jsem dostal první cenu.

Foto Mia Feres